Livsstil og forbrug

Bilåret 2021 var helt elektrisk

2021 blev året, hvor den grønne omstilling i bilsalget for alvor tog fart med mere end en fordobling af opladelige biler i forhold til 2020. Rekorden blev sat i december, hvor de opladelige biler udgjorde 56 % af salget. Dog bød 2021 på tilbagegang i det samlede personbilsalg.

Selvom det generelle personbilsalg med 185.328 nye personbiler over hele året ikke blev helt som forventet, udmærkede 2021 sig med mere end 65.000 nye opladelige biler. Heraf udgjorde de fuld-elektriske biler 24.917 stk., mens de resterende 40.464 stk. var plug-in hybrider.

Salget af elektriske i december måned lod sig ikke slå ud af nedlukning og coronasmitte. Elbilerne udgjorde med 4.765 nye biler hele 27 procent af månedens bilsalg, mens plug-in’erne stod for 31 procent med 5.509 nyregistreringer. Samlet set var mere end 10.274 af decembers nye biler elektriske, hvilket svarer til 56 procent af bilsalget – det er ny rekord både i absolutte og relative termer.

”De grønne biler leverede en fornem slutspurt i december måned i et år, hvor salget af grønne biler er gået langt bedre end de fleste havde turdet håbe på. Elbilsalget er steget med 80 procent i forhold til 2020, mens plug-in hybriderne er vækstet med over 120 procent. Vi forventer dog at andelen af plugin-hybriderne vil falde i 2022, da afgiften på netop disse steg hertil nytår,” udtaler Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, og fortsætter:

“Desværre har bl.a. coronapandemien medført en global mangel på komponenter, som har lagt en generel dæmper på bilproduktionen og forårsaget forlængede leveringstider på nye biler for de danske bilkøbere. Der er ingen tvivl om, at bilsalget havde været højere, hvis vi havde nemmere ved at skaffe biler hjem. I stedet endte bilsalget 7 procent under 2020, hvilket – situationen taget i betragtning – er ganske udmærket.”

Ladenetværket halter stadig efter

Det rekordhøje salg af opladelige biler stiller store krav til landeinfrastruturen. I efteråret beskrev vi, hvordan ladenetværket halter efter i mange kommuner, især i kommuner med mange borgere i etageejendom, som ikke har mulighed for egen ladeboks i carporten eller i garagen. Analysen kan læses her.

“Etableringen af nye ladestationer er efterhånden kommet op i tempo, men kan stadig ikke følge med udviklingen i solgte elbiler. I julen fik vi igen syn for, at udbredelsen af opladelige biler er langt foran udrulningen af ladenetværket. På de travleste rejsedage måtte elbilister vente i lange køer ved de populære ladestationer – det er ikke holdbart, og det afholder mange forbrugere fra at vælge en elektrisk bil” udtaler Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Pr. 31. december 2021 er der indregistreret knap 2.781.855 personbiler, hvoraf de opladelige biler udgør 144.498 køretøjer.

Kommentarer